12/10/09

Sedikit Tentang Imam Zarkasyi Dari Anak Didiknya



Pada hujung minggu lalu saya sempat mengunjungi satu pusat pendidikan guru diperingkat sekolah menengah iaitu Pondok Modern Darussalam Gontor Indonesia. Saya pernah menulis dalam blog ini tentang pengasas pondok iaitu Kiyai Hj Imam Zarkasyi. Saya telah membaca beberapa buku tentang beliau.

Pada kunjungan saya itu, saya sempat menemui seorang bekas anak didik almarhum Imam Zarkasyi, iaitu Pak Jufri seorang pengusaha restoran yang berjaya di Bogor. Beliau ke Gontor kerana menziarahi 2 orang anaknya yang sedang belajar disitu.

Sebaik saya mengetahui bahawa beliau sempat menerima limpahan cahaya pendidikan dari Imam Zarkasyi saya terus bertanyakan tentang almarhum. Beliau sebak dan menunjukkan pada saya tangannya yang kelihatan bulu romanya tegak. Beliau menyatakan begitulah setiap kali jika ada orang yang bertanyakan tentang almarhum.

Banyak cerita-cerita yang diberikannya kepada saya terutama cerita disaat-sat akhir almarhum sakit dan bagaimana semua santri pondok yang melebihi seribu orang bangun dari tidur pada jam 3 pagi apabila mendapat tahu almarhum telah pulang kerahmatullah di rumah sakit umum di Bandar Madiun, Jawa Timur.

No comments: