11/1/09

1 Dasar Kerajaan Yang Membebankan

Ada satu keputusan kerajaan atau MITI pada minggu lalu yang sangat mengecewakan saya iaitu dasar pemeriksaan mandatori di Puspakom kereta yang melebihi 15 tahun.

Ini kerana saya memiliki kereta Honda Accord 1.6 keluaran tahun 1982 yang berusia 27 tahun. Kereta ini masih baik dan saya gunakan untuk keperluan harian di sekitar Bukit Beruntung. Untuk perjalanan jauh, saya mempunyai kereta lain yang dapat memuatkan saya, isteri dan 7 orang anak.

Kereta ini mempunyai sentimental value buat saya kerana saya beli dengan gaji saya dibulan2 awal bekerja. Kereta itu juga saya beli untuk memudahkan saya membawa anak sulung saya yang baru lahir. Sebelum itu, saya dan isteri hanya menggunakan motor yamaha CDI 70cc.

Tapi yang lebih penting dari itu, jika sekiranya saya 'trade in' kereta tersebut dengan kereta baru proton atau perodua yang berharga sekitar RM 40 ribu, maka saya perlu berhutang membayar RM500 selama 9 tahun. Ini satu beban yang mesti saya tanggung. Wang sebanyak itu lebih baik saya gunakan untuk simpanan masa depan, atau pendidikan anak2 atau sedeqah jariah kepada mana2 institusi Islam yang produktif.

Bagi banyak orang, hutang kenderaan ini adalah kepada institusi kewangan konvensional yang asas kontraknya riba. Riba adalah satu dosa besar yang sangat dimurkai Allah yang lebih hina 36 kali ganda dari zina.

Alasan2 kerajaan untuk menjustifikasikan dasar ini seperti kadar kemalangan yang tinggi dan pencemaran alam adalah tidak disokong oleh data yang jelas.

Bagi saya, sebab utama dasar ini adalah untuk melindungi industri automotif negara. Tapi dlm keadaan kepercayaan rakyat yang rendah kepada proton dan perodua akan menyebabkan toyota, honda dan nissan yang mengaut keuntungan besar.

Apakah pula jaminan kerajaan bahawa tidak akan berlaku unsur-unsur rasuah, ulat dan orang tengah dalam pemeriksaan kereta2 lama ini di puspakom. Sejarah syarikat tersebut adalah mengecewakan dan tidak boleh dipercayai.

Saya menyeru kerajaan, MITI dan YAB Perdana Menteri agar mengotakan motto 'rakyat didahulukan' dengan menarik dasar ini. Jika kerajaan meneruskan dasar membuang kereta lama untuk menjana industri kereta baru, saya yakin rakyat dalam pilihanraya akan datang akan membuat dasar 'membuang kerajaan lama untuk digantikan dengan kerajaan baru'.

Keluhan ini bukan dari saya seorang tetapi kesemua yang saya temui yang mempunyai keadaan seperti saya.

No comments: