11/7/09

Sٍaya Kehilangan Seorang Lagi Sahabat

Pada malam semalam, saya menerima sms dari Ustaz Rosli Mokhtar yang berbunyi 'Dr Farid Ansori meninggal'. Fikiran saya mula mencari-cari siapakah orang yang dimaksudkan oleh Ustaz Rosli. Terkeluarlah satu gambaran susuk tubuh seorang insan dalam kotak pemikiran saya. Ingatan saya terhadap insan tersebut terbukti benar apabila berikutnya saya menelefon Ustaz Rosli.

Saya mula mengenali almarhum semasa saya di tahun satu pengajian di Universiti Mohamed V, Rabat, Morocco. Ketika itu beliau sedang menyiapkan kerja2 terakhir thesis master pengajian Islam. Semasa saya di tahun dua hingga empat pengajian sarjanamuda, beliau sibuk pula menyiapkan thesis Phd. Beliau seorang yang gigih dan rajin, banyak membaca, luas ilmu pengetahuan Islam, menguasai ilmu-ilmu teras, alim dalam fiqh dan usul, aktif dalam dakwah dan rajin menulis. Kelibat beliau pasti ada dalam setiap wacana ilmu Pengajian Islam di Universiti sebagai pembicara, pembentang dan pemberi komentar. Beliau membesar dalam suasana segar kesarjanaan ilmu-ilmu fiqh, hadis, usul fiqh dan maqasid syariah bersama Syeikh-syieikh Dr Farouq Hamadah, Dr Raisuni dan Dr Arrugi, Dr Sa'duddin Uthmani dll.

Semangat-semangat mereka sangat mengesani jiwa saya dan memberi satu dimensi yang sangat dinamik dalam saya meneroka ilmu-ilmu Islam. Azam untuk saya mendaki setinggi mungkin tahap pengajian adalah saya perolehi dari mereka termasuklah almarhum.

Al Marhum Dr Farid telah memberikan sumbangan yang banyak kepada gerakan ilmu Islam dan ada banyak lagi yang beliau boleh sumbangkan. Tetapi Allah lebih mengetahui untuk mengambil beliau dari kita pada usia yang muda iaitu 49 tahun.

ٍKita mesti merebut usia yang berbaki kepada kita untuk beramal sebanyak mungkin dan meninggalkan perkara-perkara yang baik untuk generasi akan datang sebagai amal jariah kita.

Selamat jalan Almarhum Dr Farid AlAnsori menuju Rabb AlJalil. Semoga almarhum dihimpun bersama orang yang soleh dan kita akan ikut sama nanti dalam himpunan tersebut.

Berikut ini saya petik beberapa maklumat tentang berita dan peribadi almarhum.

وفاة الشيخ العلامة فريد الأنصاري

انتقل إلى رحمة الله مساء الخميس 5-11-2009 الشيخ العلامة الدكتور فريد الأنصاري بتركيا حيث كان في رحلة علاجية، بحسب مقربين منه. وسيتم نقل جثمان المرحوم إلى المغرب السبت 7-11-2009 ثم ستشيع جنازته الأحد،
بمدينة مكناس على أن تقام صلاة الجنازة بمسجد "الروى" قبل أن يوارى الثرى في مقبرة الزيتون.

ولد الدكتور فريد الأنصاري بإقليم الراشدية جنوب شرق المغرب سنة 1380 هجرية الموافق لسنة 1960م.
حاصل على :
إجازة في الدراسات الإسلامية من جامعة السلطان محمد بن عبد الله – كلية الآداب فاس.-
- دبلوم الدراسات العليا-الماجستير- في الدراسات الإسلامية تخصص أصول الفقه من جامعة محمد الخامس – كلية الآداب الرباط.
- دكتوراة الدولة في الدراسات الإسلامية تخصص أصول الفقه من جامعة الحسن الثاني – كلية الآداب المحمدية

عضو مؤسس لمعهد الدراسات المصطلحية التابع لكلية الآداب و العلوم الإنسانية.
أستاذ لكرسي التفسير بالجامع العتيق بمدينة مكناس.
رئيس لقسم الدراسات الإسلامية بكلية الآداب جامعة المولى إسماعيل بمدينة مكناس.
أستاذ لأصول الفقه و مقاصد الشريعة بجامعة المولى إسماعيل بمدينة مكناس.
رئيسا لوحدة الفتوى و المجتمع و مقاصد الشريعة لقسم الدراسات العليا بجامعة المولى إسماعيل بمدينة مكناس.

بعض إنجازاته العلمية:
التوحيد و الوساطة في التربية الدعوية,
أبجديات البحث في العلوم الشرعية,
المصطلح الأصولي عند الشاطبية
...
بعض إنجازاته الأدبية:
ديوان القصائد,
جداول الروح,
ديوان الإشارات.

No comments: