11/12/09

Kita Hilang Keutamaan Berfikir dan Bertindak

Seorang sahabat saya Prof Mohd Nazari Ismail, Profesor di bidang perniagaan antarabangsa di Universiti Malaya telah memberi satu komen tentang apa yang berlaku kepada Dr Mohd Asri Zainal Abidin.

Berikut catatan beliau :

saya merasa sangat sedih melihat keadaan konflik ini yang semakin teruk.
bagi saya ramai alim ulamak Melayu masih sibok dengan isu remeh temeh. kemudian akhirnya bergaduh sesama sendiri dalam hal yang bukannya isu pokok.

Sebagai contoh, jutaan manusia termasuk umat islam di Malaysia sendiri sedang merana kerana menjadi mangsa sistem riba. sistem ini masih kuat dan masih dipertahankan. dan ianya menjadi unsur utama kepada masaalah2 lain seperti krisis hutang dikalangan umat islam, perpecahan keluarga, kadar jenayah yang meningkat dan berbagai2 masaalah lagi.

malangnya tak ramai alim ulamak yang menjadikan isu sistem riba ini sebagai isu utama. Lihat di sekeliling kita dan kita akan jelas nampak tokey riba berugama islam di malaysia bebas bergerak dan memperkembangkan industri mereka. mereka memberi ucapan di merata2 tempat dan mendapat liputan akhbar. Bahkan ramai mendapat gelaran dato' dan tan sri walau pun mereka bergelumang dalam dosa besar yang disebut oleh Nabi S.A.W sebagai lebih teruk dari dosa zina.

Tetapi jarang kita dengar mereka dikutuk oleh alim ulamak Melayu dengan lantang. Memang ada alim ulamak yang sedar dan mengutuk riba dan tokey riba. Tetapi nampaknya lebih ramai lagi yang sedang sibok mengutuk sesama sendiri berkenaan isu2 furu'.

Saya sendiri ada perbezaan pendapat dengan Dr. Asri berkenaan banyak isu. Namun saya rasa masalah Dr. Asri adalah kecil berbanding dengan masalah lain yang melanda masyarakat kita. Bagi saya tokey riba dan mereka yang mengajar ilmu riba adalah jauh lebih bahaya berbanding dengan beliau.

Saya bimbang rakyat islam yang jahil ugama akan semakin hilang thiqah kepada alim ulamak Melayu kerana konflik ini. Mungkin orang bukan Islam pun hilang hormat kepada umat Islam malaysia sebab kita asyik gaduh sesama sendiri. Puak UMNO gaduh sesama UMNO. UMNO juga gaduh dengan PAS. Puak2 PAS juga gaduh sesama sendiri. Sekarang ulamak yang tak ahli politik pun gaduh sesama sendiri. Tapi kita orang Islam selalu bagitahu orang bukan Islam bahawa Islam adalah satu-satunya ugama yang boleh menjamin perpaduan ummah! Kartun tak?

Alim ulamak sepatutnya memberi panduan kepada masyarakat supaya mereka nampak bagaimana Islam boleh menyelesaikan masaalah sosial, moral, ekonomi dan kewangan yang begitu serius yang sedang melanda manusia sekarang. Adakah ini sedang dilakukan dengan gigih oleh alim ulamak Melayu atau adakah mereka sedang gigih mengutuk sesama sendiri?

Saya bukan nak mengutuk sesiapa cuma sekadar mintak kita semua memikirkan atau mengintrospeksi kan keadaan permasalahan Islam di Malaysia sekarang dan cuba membezakan antara isu pokok dan isu yang tidak pokok.
Allahua'lam. Ribuan maaf kalau terkasar bahasa.

Mohd Nazari Ismail, PhD.
Professor
Faculty of Business and Accounting
University of Malaya

http://profnazari.blogspot.com/

No comments: